۱ بهمن ۱۳۹۱، ۱۵:۵۴

"وستروله" :

اوباما باید خلع سلاح اتمی را با قاطعیت بیشتری دنبال کند

اوباما باید خلع سلاح اتمی را با قاطعیت بیشتری دنبال کند

وزیر امور خارجه آلمان ، مسئله خلع سلاح اتمی را برای پایداری شرایط امنیتی جهان ضروری دانسته و تصریح کرد که اوباما باید در دوم ریاست جمهوری خود با قاطعیت بیشتری این امر را دنبال کند.

به گزارش خبرگزاری مهر، "گویدو وستروله" وزیر امور خارجه آلمان در گفتگو با "دویچه وله" بر لزوم حفظ و نگهداری مناسبات دوستانه بین آلمان و فرانسه تاکید کرده و به مناسبت پنجاهمین سالروز قرارداد الیزه که دو کشور در تاریخ (22.01.2013) آن را جشن می گیرند بر اهمیت این رابطه دوستانه تاکید کرد.

وی همچنین تصریح کرد که دوستی آلمان و فرانسه یک جواهر واقعی، یک گنج و برای یکپارچگی اروپا ضروری و لازم است.

 لازم به ذکر است که در 22 ژانویه 1963 قرارداد دوستی الیزه میان آلمان و فرانسه امضا شد. این قرارداد را "شارل دو گل" ،رئیس جمهوری وقت فرانسه و "کنراد آدنائر" اولین صدر اعظم جمهوری فدرال آلمان امضا کردند.

وزیر امور خارجه آلمان همچنین بر لزوم خلع سلاح هسته ای در دنیا به منظور پایداری شرایط امنیتی جهانی تاکید کرده و اظهار داشت: بعد از انتخابات در روسیه و آمریکا پنجره برای نشان دادن ابتکار عمل در روند خلع سلاح هسته ای بیشتر گشوده شده است.

"وستروله" همچنین با اشاره به مراسم تحلیف دور دوم ریاست جمهوری اوباما که فردا برگزار می شود ، تصریح کرد: باراک اوباما باید در دور دوم ریاست جمهوری خود با شدت و قاطعیت بیشتری مسئله خلع سلاح هسته ای که  سیاستهای آن را در دور اول ریاست جمهوری خود آغاز کرد دنبال کند.

وی همچنین تصریح کرد که منع گسترش سلاحهای اتمی و سیاست خلع سلاحهای اتمی دو روی یک سکه هستند. ما زمانی می توانیم منع گسترش سلاحهای اتمی را در پیش گیریم که همزمان قدرتهای اتمی، کلاهک های هسته ای خود را کاهش دهند.

در دور اول ریاست جمهوری اوباما ، روسیه و آمریکا به عنوان دو کشور دارنده بزرگترین انبارهای تسلیحات هسته ای پیمان جایگزین استارت به نام استارت 2 را امضا کردند که تحت این قرارداد دو کشور اجازه دارند حداکثر 1550 کلاهک هسته ای را مستقر کنند که حدود سی درصد کمتر از محدودیت اعمال شده در سال 2002 بود. اما برای مراحل بعدی روند خلع سلاح اتمی مقاومت بالایی در کنگره آمریکا شکل گرفت.

وزیر امور خارجه آلمان در بخش دیگری از این گفتگو اظهار داشت که توجه بیشتر قدرت اجرایی آمریکا به منطقه اقیانوس آرام از دید اروپاییان مسئله ای انتقادی نیست. تغییر جهت سیاست خارجی آمریکا در مسیر آسیا به مفهوم کاهش ارزش اروپا نیست. آسیا یک منطقه با پیشرفتهای اقتصادی مهم است. این تغییر جهت آمریکا به سمت این منطقه تغییری در مناسبات عالی دو سوی آتلانتیک ایجاد نمی کند.

کد خبر 1795805

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha